..InsPiRasi HuMaiRa..

dalam ketegasanmu terselit kelembutan..dalam kesungguhanmu terselit seribu duka penderitaan..jerit perihmu menuju puncak kegemilangan..kau..syaukah istimewa..dipagari sinar nur islami..

RoNa KiNaNah

sedar tak sedar sudah tiga minggu saya berada di bumi bertuah malaysia..namun rasanya baru semalam saya meninggalkan lapangan terbang antarabangsa kaherah bersama dengan tamparan debu-debu halus tertampan di pipi ini..tak sabar rasanya ingin menjengah kembali ke bumi kinanah itu..bumi yang penuh dengan keberkatan dan disebut di dalam al-quran tentang kisah-kisah rasul terdahulu seperti kisah nabi musa,nabi harun dan firaun yang juga terakan kemas dalam lipatan sejarah tamadun manusia..tetapi apakan daya,tarikh penerbangan pulang ke mesir telah ditunda dari 21 ogos ke 25 september 07 atas desakan ummi dan ayah yang ingin sama-sama menjalani ibadah puasa bersama saya..terpaksa diri ini akur dengan kehendak orang tua walaupun jauh di sudut hati meronta-ronta ingin cepat kembali ke mesir..al-maklumlah,kepulangan saya ke malaysia kali ini begitu bermakna buat famili setelah lebih 11 bulan tidak bersua muka..demam rindu katakan..

anfal3.jpg

keputusan..

alhamdulillah..keputusan peperiksaan saya yang lalu melayakkan saya meneruskan pengajian di tahun dua di kuliah perubatan universiti kaherah.namun apasangat nak dibandingkan dengan graduan perubatan universiti al-azhar as-shariff..terus terang saya katakan saya amat berbangga dengan mereka kerana mereka memiliki semangat yang cekal dan tabah dalam proses menuntut ilmu perubatan dan juga ilmu agama yang mencakupi keseluruhan sukatan pelajaran mereka..itu satu kelebihan kepada mereka..terbit rasa iri hati di hati kecil ini..namun itu tidak mematahkan semangat saya untuk terus mendalami ilmu-ilmu yang lain..ya allah,berikanlah kekuatan kepada diri ini.

azam tahun baru telah tersemat dalam sanubari ini..hanya Allah yang mengetahui apa yang tersirat dan tersurat di sebalik semua ini..semuanya mengandungi hikmah yang ‘azim yang tak tersingkap oleh tabir pandangan individu.oleh itu,saya perlu mempersiapkan strategi dan pelaksanaan dalam memburu kejayaan yang diidam-idamkan..

pengalaman

sepanjang 11 bulan saya berada di bumi anbiya ini,pelbagai suka duka telah saya rasai..dan apa yang pasti,saya telah menemui satu keajaiban yang maha agung,satu figure yang saya rasa saya amat mengagumi beliau..beliau yang saya maksudkan ialah senior-senior seperti kak fitri,kak wani,kak faqihah,kak midah,kak bahiyah..yang saya anggap sepeti kakak kandung saya sendiri..terima kasih kalian kerana banyak mengajar saya tentang erti kehidupan,persahabatan,kepercayaan,ukhuwwah fillah dan sebagainya..semoga ukhuwwah yang dibina terus utuh selamanya..

amanat senior tersayang

masih terngiang-ngiang kata-kata dan amanat terakhir yang disampaikan oleh kak bah,senior kesayanganku..sekarang telah bergelar muslimah dr..dr nasibah azmi..kak bah,diri ini amat mengagumi dirimu..kak bah menasihatkan supaya carilah ilmu dan sebeapa banyak peluang yang mungkin sementara masih bermastautin di mesir..semakin banyak ilmu yang kita peroleh,semakin dekat dan terasa kerdil diri ini di sisi Allah..ikut remi padi,jangan ikut resmi ayam..semakin berisi,semakin tunduk ke bumi..ke tanah rata yang sememangnya asal kejadian manusia yang hina dan tempat manusia dikebumikan apabila ajal telah sampai..

penulisan

sesungguhnya bidang penulisan merupakan satu bidang yang amat saya minati ketika saya masih kecil lagi.. saya masih ingat lagi ketika di maahad,saya sering diminta oleh guru-guru untuk menulis artikel,mengedit artkel dan menerbitkan artikel untuk tatapan warga maahad ketika itu..dulu,pen,kertas dan komputer menjadi teman saya ketika berkarya..kini,dengan adanya komputer riba yang dihadiahkan ayah tahun lalu menjadi peneman setia saya ketika saya berkarya..saya masih lagi merangkak dalam bidang ini dan alhamdulillah,saya banyak menimba ilmu daripada ramai penulis profesional di mesir ini.mereka banyak mengajar saya dan membimbing saya menjadi seorang penulis terkemuka suatu hari nanti.that’s my draem..di samping menjadi muslimah doktor yang disegani,saya juga ingin menjadi seorang penulis yang berjaya suatu hari nanti.alhamdulillah,peluang yang diberikan oleh persatuan rumah kelantan kepada saya sebagai salah seorang editorial dalam majalah suara kampus edisi kelantan tidak akan saya sia-siakan..saya juga akan menggunakan sepenuh peluang yang diberikan kepada saya sebaagi ahli kelab karyawan kelantan(KERIS) di mesir..persatuan ini merupakan platfirm kepada saya untuk terus bergerak aktif dalam bidang penulisan ini..sesungguhnya mata pena lebih tajam daripada mata pedang..

Single Post Navigation

Leave a Reply

