..InsPiRasi HuMaiRa..

dalam ketegasanmu terselit kelembutan..dalam kesungguhanmu terselit seribu duka penderitaan..jerit perihmu menuju puncak kegemilangan..kau..syaukah istimewa..dipagari sinar nur islami..

Penangan House MD-part 3

Nampaknya,sudah lama saya tidak membuka ruang persoalan perbincangan tentang medical drama-House MD..baiklah,di kesempatan waktu yang terhad ini,saya ingin membawa sahabat sekalian terbang ke alam medical fantasi yang akan menjadi realiti buat diri saya i.allah  genap 5 tahun dari sekarang..

Wajah baru..

House MD kini telah memasuki musim keempat dan pastinya penuh dengan konflik dan adegan yang menarik,thriller dan mencabar..dengan kemunculan team baru yang masih lagi muda,bijak dan smart menggantikan team yang lama iaitu gandingan Dr Cameron,Dr Chase dan Dr Foreman,pastinya menjanjikan seribu kepuasan buat sahabat yang menontonnya.. ..kesemua team yang ditonjolkan kepada penonton mempunyai karakter yang tersendiri yang pastinya boleh mengundang satu persepsi baru kepada sahabat tentang House MD kali ini..

setakat ini,saya sudah menonton rancangan ini sehingga episod ke-9..dan pastinya saya sudah tidak sabar-sabar lagi untuk menonton episod seterusnya..

b0009wpm1q01_pe32_house-md-season-one_sclzzzzzzz_.jpg

berfikir dan menaksir

ada sahabat yang mengatakan bahawa menonton drama sebegini menyebabkan masa kita banyak terbuang..itu terpulang kepada pendapat masing-masing..saya hormati pandangan semua pihak..sememangnya,saya tidak beranggapan sebegitu..dalam hidup ini,kita dituntut oleh Allah untuk mengutip sebanyak mungkin ilmu yang ada kat dunia ini..cara untuk mendapatkan ilmu juga pelbagai..ada yang study bersengkang mata sampai tidak tidur malam..ditambah pula dengan pengambilan kaffein yang berlebihan..ada pula yang study sambil mendengar muzik..dan pelbagai cara lagi..manusia tak serupa..”rambut sama hitam,tapi hati lain-lain”

untuk melahirkan pelajar dan insan yang proaktif,kita perlu pelbagaikan kaedah belajar..pelbagaikan method kita dalam pembelajaran..barulah kita tidak akan rasa terbeban dan tertekan…malah,saya yakin,proses pembelajaran kita akan lebih menyeronokkan..

baiklah,berbalik kepada House MD tadi,banyak manfaat yang boleh kita ambil daripada rancangan ini..antaranya,kesungguhan mereka dalam menyelesaikan masalah(diagnostic session)..mereka bukan mendiagnos pesakit secara individu tetapi mereka bersama-sama bermesyuarat dan segala jenis ilmu perubatan yang berkaitan dengan penyakit yang dikaji dimuntahkan dan dikongsi bersama-sama dengan doktor yang lain…konsep ini amat digalakkan dalam Islam..Allah berfirman: “berilah pertolongan atas dasar kebaikan dn ketakwaan..”..kesungguhan dan keprihatinan mereka untuk merawat pesakit harus dicontohi..inilah sikap yang mesti kita amalkan apabila bergelar doktor suatu hari nanti..

season-4-promo-house-md-168397_375_500.jpg

selain itu,apabila menonton drama ini,saya akan cuba menghubungkaitkan method perubatan mereka dengan perubatan Islam..doakan saya supaya berjaya dalam pengkajian saya ini..saya sekarang cuba untuk mengumpulkan sebanyak mungkin agedan yang ditayangkan dalam drama ini yang menyentuh tentang isu Islam yang meliputi isu akhlak dan moral..setakat ini saya sudah menonton House MD season 1-4..dan saya tidak nafikan ada di antara episod-episod yang dimainkan menyentuh soal-soal sensitiviti Islam..i.allah,kalau diberi kelapangan masa,saya akan mengupas isu ini di lain entry..

apa-apa pun,saya menantikan kesudahan House MD season 4…

doakan kejayaan saya untuk imtihan nanti..

doakan kejayaan umat Islam seluruhnya..

Single Post Navigation

Leave a Reply

