..InsPiRasi HuMaiRa..

dalam ketegasanmu terselit kelembutan..dalam kesungguhanmu terselit seribu duka penderitaan..jerit perihmu menuju puncak kegemilangan..kau..syaukah istimewa..dipagari sinar nur islami..

Checklist-1

semalam bermulalah exam oral anatomy..alhamdulillah..Allah banyak tolong semalam..thannx gak pd doktor2 yang banyak bantu saya semalam..exam bermula pada jam 9a.m.

berikut merupakansoalan-soalan yang ditanya..

Doktor 1.

saya : salam alaik,Dr.How are you? (konon nak bodek)

Doc : wslm.i’m fine.please write down your name here.(sambil bg kad kat saya)

ok..tell me about diaphragmatic surface of spleen?

saya : ayark!(nape la soalan ni die tanya awal2).emm..diaphrgrm

Doc : ok.enough.what do you know about rectus sheath?

saya :ok.rectus sheath is an apenouretic sheath that envelop rectus abdominis muscle and pyrimidalis as well as the vessels andd nerves.

Doc :ok2.excellent.now,tell me about ligament of uterus?

saya : broad ligment and parts of it-mesovarium,mesosalpinx,mesometrium,suspensory lig of ovary..then,round lig of uters and ligament of ovary.

Doc :ok then.excellent.i’ll show ur marks but please dont tell you friends ok?

Saya :(sambil melihat markah yang ditulis..alhamdulillah sgt2..mcm nak melompat je!)..masyi..Doc!!

Doctor 2

saya :salam alaik doctor.you look nice today (ape kene ngan saya ni!spontan kuar ayat ni!haha)

Doc : (sambil tersenyum).wslm..u too.ok.now tell me branches of External carotid artery(ECA)?

saya :from anterior-superior thyroid artery,lingual artery,facial artery,posteriorly,occipal artery and post,auricular artery,middle..ascending pharyngeal artery..

Doc:good.now,tell me arterial supply of thyroid gland?

saya : superior and inferior thyroid artery and thyrodea ima artery

Doc : excellent.then,tell me about ansa cervicalis and ansa subclavia?

saya pun jawabla..C1 og hypoglossal bagi descendan hypoglossi and supply thyrohyoid and geniohyoid and then,it unites with C2,C3 of descedand cervicalis to form ansa cervicalis..

Doc : well done.now,tell me about symphatetic trunk and its ganglia?

saya : sup,middle,inferior symphatetic ganglia.lies behind internal carotid artery

Doc :ok.tell me about laryngeal nerves?

saya :(bile la nak habis soal ni..aduh!).ok.they are branches from vagus nerve.it arise from inf symphtetic ganglion and gives superior and recurrent laryngeal nerve.superior laryngeal nerve give internal and external laryngeal nerve and..

Doc :ok2.what does it supply?

saya:external laryngeal nerve supply cricithyroid(muscular branch) and internal laryngeal supply all muscle of larynx except cricithyroid above vocal cord.recurrent larnygeal nerve supply..

Doc :alright then.enough.so,last question,tell me about relation and communication of cavernous sinus?

saya : (hah?susah gak ni)ok..saya pun jawab la.bla..bla.alhamdulillah..

Doc : excellent..hmm..you know me my dear?

saya :of course i am.u have taugt us last year in general embrology

Doc : (sambil tersenyum lebar).yes..nice to meet you..thanks

saya : (lega..)u’re welcome.

semuanya selesai pada jam 9.40 pagi..sebenarnya sesi semalam tak sampai 15 minit.this is because saya terpaksa menunggu giliran saya..apa-apa pun..this is my last oral anatomy..tahun 3 tak jumpa dah..(i.allah,doakan saya agar dapat naik tahun)..i love anatomy!

saya pun ada wat survey soalan2 yang ditanya oleh doktor from 2,3 orang kawan-kawan saya.

1. foramen ovale and structures piercing it

2. portal vein and its tributaries

3. accessory meningeal artery and its course and branches

4. mandibular nerve and branches

5. lingual nerve

6. rectum-arterial supply and origin

7. parotid gland

Single Post Navigation

4 thoughts on “Checklist-1

  1. syabas..moga Allah bersama kamu..doakn ana juga..🙂

  2. soalan dari 2nd doctor tu hampir sume sama dgn yg aku dpt tahu lepas..

    neway,u did great i guess..from what i read in ur post,u got a big wow from me..u did study a lot eh?

  3. pembetulan: tahun* lepas

  4. salam..
    selamat pg dr.
    wa….nanti bleh la sya tanya pasal sakit dan rawatan ye..

Leave a Reply

