..InsPiRasi HuMaiRa..

dalam ketegasanmu terselit kelembutan..dalam kesungguhanmu terselit seribu duka penderitaan..jerit perihmu menuju puncak kegemilangan..kau..syaukah istimewa..dipagari sinar nur islami..

Insan itu..

saya termenung sendirian.segala kenangan ketika zaman kanak-kanak dahulu muncul dalam ingatan saya.masih terngiang-ngiang kata-kata ayah suatu masa dahulu..”kakak anak sulong,anak harapan,kakak kene jadi yang terbaik”,pujuk ayah sambil mengesat air mata yang tumpah di pipi saya. ayah selalu memberi peransang kepada saya supaya saya jadi manusia yang kuat,manusia yang taat pada Allah,Rasul,Ibu bapa dan guru-guru.terima kasih ayah atas didikan mu selama ini..

ayah telah menyekolahkan saya seawal usia saya 4 tahun.tika itu,ayah ditugaskan untuk mengajar di SK Kuala Gris,Dabong dan ummi pula mengajar di SMK Dabong.masa itu,saya telah menumpang belajar di Tahun 1.bayangkan,kawan-kawan saya saya yang lain semuanya berumur 7 tahun,tapi umur saya time tu baru 4 tahun!

teringat pula saat belajar mengaji Al-Quran dengan ayah.he’s too garang!kalau salah baca,hadiah yang ayah bagi ialah rotan 10kali kat tapak tangan.that’s why,saya work harder and harder untuk baca quran sungguh-sungguh sebab takut kene rotan kat ayah masa tu.

ayah juga begitu mementingkan disiplin putera-puterinya.dikurniakan 3 orang puteri dan seorang putera bongsu,ayah mampu mengukir senyuman sekarang kerana anak-anak hasil acuannya sedang mengorak langkah menuju dunia baru..alhamdulillah..puteri sulong sedang berjuang di Kuliah Perubatan Universiti Kaherah,puteri kedua,Nur Fatin Aliya sedang menuntut di SMK(A)Naim lilbanat dalam bidang sains,i.allah akan mengikut jejak langkah kakaknya..puteri kecil-Nur Fatin Adlin Sofiya sedang menuntut di bumi barakah,SMU(A)Maahad Muhammadi P dan satu-satunya putera,Ahmad Fawwaz Muzakkir yang kini berusia 8 tahun,menuntut di sekolah tempat ayah mengajar sekarang..

saya ingat lagi semasa saya menuntut di MMP dulu,ayah sanggup menghantar saya ke sekolah untuk menghadiri program dan kelas tambahan geografi pada hujung minggu.dan masa SPM hari tu,ayah sanggup menghantar saya ke pusat peperiksaan dan sanggup menjemput saya pulang.padahal jarak rumah saya dan sekolah jauh la gak..dan apabila keputusan SPM diumumkan,saya lihat air mata ayah mengalir tenang di pipinya..syukur alhamdulillah..

terima kasih ayah atas didikan dan pengorbanan yang ayah curahkan selama ni..

my dearest father..Hj Abd Patar b.Mat Said

HAPPY FATHER’S DAY

Single Post Navigation

2 thoughts on “Insan itu..

  1. Tahniah juga dari saya,atas kejayaan yg diperolehi
    oleh awak dan sekeluarga.

    sorry masuk blog tanpa kebenaran..hehehehe

  2. shafiq irsyad on said:

    Alhamdulillah..terharu dengar cerita us,moga apa yang umi dan ayah impikan untuk us dan adik-adik, menjadi kenyataan,semoga kalian dirahmati dan dikasihi Allah SWT sentiasa,dikurniakan kejayaan dunia dan akhirat juga diberkatkan ilmu.amin…Rabbina najjah.

Leave a Reply

