..InsPiRasi HuMaiRa..

dalam ketegasanmu terselit kelembutan..dalam kesungguhanmu terselit seribu duka penderitaan..jerit perihmu menuju puncak kegemilangan..kau..syaukah istimewa..dipagari sinar nur islami..

Anugerah Niqabi 3

Telah terjadi polemik dalam beberapa surat khabar di Cairo seputar masalah niqab yang dipakai sebahagian remaja muslimah, khususnya para mahasiswi. Hal itu tercetus berikutan keputusan Pengadilan Mesir yang menangani tuntutan mahasiswi beberapa perguruan tinggi, yang mengajukan tuntutan ke pengadilan kerana merasa teraniaya dengan keputusan sebahagian dekan yang memaksa mereka membuka niqab apabila memasuki kampus.
Seorang wartawan terkenal, Ustadz Ahmad Bahauddin, menulis artikel – dalam surat khabar al-Ahram – yang isinya bertentangan dengan keputusan pengadilan. Menurutnya, niqab dan penutup wajah itu merupakan bid’ah yang masuk ke kalangan Islam dan umat Islam. Hal ini diperkuat oleh salah seorang dosen al-Azhar, yang mengaku bahawa dirinya adalah Dekan Fakulti Ushuluddin, dan sedikit sebanyak tahu tentang peradilan.

Saya sebenarnya sedikit terkejut dan terkilan dengan penyataan ini .ingatkan di Malaysia saja yang tidak membenarkan pemakaian niqab di kampus,rupa-rupanya di Mesir pun terjadi hal yang sama.isu ini sudah lama berlaku dan baru-baru ini isu ini dibangkitkan semula dan menjadi isu hangat di kota cosmopolitan Cairo ini..

Saya yang turut memakai niqab pada ketika itu turut terasa bahangnya…mana tidaknya,saya pernah ditegur oleh pensyarah di sini..bukan seorang malah dua tiga yang menegur saya tentang perbuatan saya itu..”sesungguhnya setiap amalan bergantung pada niat”..saya tahu sebab mengapa saya memakainya..sehinggakan seorang pensyarah mengertak saya dan ingin melaporkan kepada penaja saya-JPA berkenaan tindakan saya.saya sedih dan kesal dengan tindakan sesetengah pihak yang terlalu menjadikan isu terpencil(isu niqab) sebagai isu utama mereka..apa salahnya kita luaskan horizon pemikiran kita dan berfikir tentang masalah besar yang melanda umat Islam zaman sekarang..isu Palestin,misalnya..pahala pun dapat..

niqab..antara tuntutan dan pelaksanaan..

niqab..antara tuntutan dan pelaksanaan..

Saya tekad.semenjak peristiwa tersebut,saya tetap dengan pendirian saya,terus memakainya ke kuliah,namun terdengar lagi bisik-bisik mengenai tindakan saya tadi.saya hairan,mengapa mereka semua tidak mengambil berat terhadap mahasiswi yang selalu mendedahkan aurat di kampus?pakai pakaian yang ketat-ketat,lubang sana sini..saya kesal dengan sikap mereka..pengaruh secular sudah menjadi-jadi di Mesir ini..

Akhirnya,atas nasihat ibu bapa(ibu saya yang terlalu risau dengan keadaan saya di sini,kawan-kawan,ustaz dan ustazah di sini,saya tidak memakainya lagi ke kuliah..tindakan saya tadi mengundang tanda tanya kepada sahabat yang lain..apabila ditanya..saya hanya tersenyum..hanya Allah yang tahu bagaimana perasaan saya ketika itu..kedengaran suara-suara di belakang saya..mencemuh,mengutuk dan tidak kurang yang mencaci tindakan saya..saya sedih..namun,saya pasrah..ini jalan yang saya pilih..kepada yang memahami..terima kasih diucapkan dan moga Allah memberikan kekuatan kepada kita semua..

Tidak namanya Mesir kalau bukan tiada mim-mehnah,sod-sabar dan ro’-redha..sekali lagi dugaan datang menimpa saya..namun,saya akur,Allah telah menentukan semuanya yang berlaku adalah yang terbaik untuk hambaNya…kejadian di metro Sayeda Zenab umpama mimpi ngeri buat saya..keseorangan menunggu metro untuk ke Ghamra dan meneruskan perjalanan saya ke Hayyu Sabie..tiba-tiba saya rasakan sekeliling saya gelap..dunia dah kiamat ke?getus hati saya..saya rebah dan pengsan.sejurus tersedar,saya tersandar di kerusi menunggu ditemani seorang makcik arab yang risau melihatkan keadaan saya..saya berpeluh..denyutan nadi amat pantas sekali..

Ekoran kejadian itu,saya menemui doctor di sebuah klinik dan mengesahkan saya mengalami masalah dalam pernafasan dan jantung..saya terkejut amat..ya Rabb..tabahkan hati hambaMu ini..air mata saya mengalir deras..baru saya perasan,tiap kali saya memakainya,saya mudah semput,sesak nafas dan hampir pitam baru-baru ini..

Semoga Allah kuatkan semangat kita semua untuk berjihad di jalanNya..

saat itu,saya melakukan solat sunat hajat dan istikharah berulang-ulang kali dan alhamdulillah,pagi Jumaat yang lalu,Allah telah mengilhamkan sesuatu kepada saya..saat itu,terdetik di hati saya untuk membaca ayat Allah yang berbunyi “..

“boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu,padahal itu baik bagimu..dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu,padahal itu tidak baik bagimu.Allah mengetahui,sedang kamu tidak mengetahui”.(Al-Baqarah:216)

perjalanan hidup mesti diteruskan..bak kata orang putih,life must go on..saya menerima dan menghormati semua pendapat kawan-kawan semua.terima kasih kepada yang sudi memahami diri ini..terima kasih juga kepada sesiapa yang mengkritik diri ini..sesungguhnya kritikan dan cemuhan kalian menjadi pembakar semangat kepada saya untuk terus meneruskan langkah di bumi berdebu ini..

Anugerah Niqabi~satu anugerah yang amat bernilai bagi diri saya..melaluinya,saya belajar erti kesabaran..saya meneguk erti ketabahan..melaluinya jua saya berjaya mendekatkan diri pada Allah..satu nikmat yang paling berharga selaku hambaNya..moga-moga semuanya ini terselit 1001 hikmah yang tersembunyi..dan sama-sama kita renungkan..

pesan pada diri dan kawan-kawan semua,jangan jadikan isu niqab sebagai isu utama yang harus diperdebatkan dalam kehidupan anda..isu niqab hanyalah isu khilaf dan isu terpencil . saya bersetuju dengan pendapat Dr Yusuf Qardawi yang mengatakan pemakaian niqab tidak wajib..walau apapun,ianya bergantung kepada niat si pemakai..(insya Allah,di kelapangan waktu,saya ingin berkongsi dengan sahabat sekalian mengenai hukum pemakaian niqab)..banyak lagi isu lain yang perlu dibincangkan..masalah umat ISLAM sekarang..tak kira di Palestin,Malaysia,Kashmir dan sebagainya..moga kita semua tergolong dalam golongan yang diredhaiNya..

33676465838719l

wallahua’alam

-mencari redha Allah-

Single Post Navigation

Leave a Reply

