..InsPiRasi HuMaiRa..

dalam ketegasanmu terselit kelembutan..dalam kesungguhanmu terselit seribu duka penderitaan..jerit perihmu menuju puncak kegemilangan..kau..syaukah istimewa..dipagari sinar nur islami..

Diari Hati..

Sepi.Pilu.Rindu..

Tidak dapat saya bayangkan bagaimana perasaan saya tika ini.

‘Dia’ sudah tiada di sini..

‘Dia’ sudah tiada di samping saya..

Air mata berguguran..empangan mula pecah-menghamburkan setangki air mata meluncur deras ibarat air terjun Niagara..sabar..sabar..pujuk hati..

Kisah “Dia’

baru semalam rasanya saya bertemu dengannya..

bual mesra dengannya..

dengar nasihat daripadanya..

luah isi hati padanya..

sekarang..dia sudah pulang..

pulang ke tanah air..

membawa watikah sebuah perjuangan..

meneruskan kembara proksi perjuangan Islam di sana..

bersama suami yang disegani,

bersama seorang putera dan puteri yang comel-comel semuanya..

kini..

saya kehilangan..

seorang kakak..

seorang sahabat..

seorang teman..

seorang serikandi terbilang..

Kak Qihah..betapa diri ini merinduimu..

betapa diri ini menyayangimu dan menyanjungimu..

izinkan ku mengikut jejak langkahmu..

menjadi sepertimu..

seorang muslimah impian..

doakan diriku..moga tabah..

cekal mengharungi pahit getir dugaan yang bertandang..

Rindu..

'setiap pertemuan ada perpisahan"..

'setiap pertemuan ada perpisahan"..

(maaf menggunakan bahasa yang tak formal!)

Kak Faqihah merupakan senior saya mase kat Maahad Muhammadi P dulu..saya masih ingat,when i was in Foundation class(around 2001),and that time she was in Form 5,we’ve made a good friend..pertemuan pertama kitorang mase Kak Qihah jadi Pengarah Program Minggu Orientasi Maahad 01 or in other words-Minggu Jalinan Kasih(MIJAKA)..memang tak dinafikan akak saya ni memang seorang yang berkaliber..pandai berkata-kata dan berani..

after that,kami banyak berprogram bersama-sama..still remember,once i have been selected to be a prefect(mase form 2),kak Faqihah banyak bagi support kat saya supaya jadi kuat..hehe..mase tu kak Faqihah jadi MPP (S/U agung Badan Disiplin sekolah saya).and when i have been selected to be an EXCO for Badan Disiplin,saya harap saya akan bekerja bersama-sama dengan dia lagi masa kat Maahad,but she left early..(masuk u la..)

and after that,on 2006,saya dapat belajar kat Mesir..and nak kate jodoh kitorng panjang(hehe),saya brjumpa ngn kak Faqihah kat sini..”wah,makin lawa dan ayu kakak aku ni”,bisik hati saya tatkala first time jmpe die kat sini..masa tu die dah kahwin..lagi la saya hepi..alhamdulillah..jmpe plak ngan husband Kak Qihah,Abg Muhaimin(medical student Cairo Un)..seorang senior yang saya segani..dari segi ilmu,study,pandai berkata-kata and everything la..pendek kata..both of them are completed each other!so sweet!(and my dreams goes like both of them..having married couples who live in an outstanding Islamic life..hmm,but now,prioritize the priority..)..

kehadiran putera sulong mereka..Fateh Amjad menjadi penyeri kebahagiaan rumah tangga mereka..seronok pegang Fateh..playing with him..and also with their daughter..Syaima’..who always smile no matter what happens..geram cubit pipi Syaima’..(err,even i like those kids out there,doesnt mean dat i wanna end up my life by becoming a Paediatrician!huhu)

but..now,everything’s gone..malam tu..when we were struggling for our next Parasit paper tomorrow..and at the same time,’keluarga bahagia’ ini-Abg Min,Kak Qihah,Fateh and Syaima were leaving us!(baca:dalam nada sedih)..saya pujuk hati saya”takpe,u can still meet them at Kelantan soon..lgpun rumah dekat je kan??”..even if it so,saya masih lagi rase sedih yang teramat..

buat Abg Min,Kak Qihah,Fateh dan Syaima-semoga hidup kalian sentiasa di bawah rahmat Yang Esa..selamat meneruskan perjuangan!!

buat diri ini..-perjuangan mesti diteruskan!!!(jgn sedih-sedih)

semoga kalian menjadi ulama ummah suatu hari nanti..acik syg fateh n syaima'

semoga kalian menjadi ulama ummah suatu hari nanti..acik syg fateh n syaima'

Single Post Navigation

2 thoughts on “Diari Hati..

  1. sufiah ismail on said:

    salam..atin..huhu..sedeynya sue x dpt ckap apa2 pun ngn k.qihah..tepon ari tu..x dpt..klu dpt phne num msia kasi ya..Ya ALLAH kita dah khilgn org lma KPKM & PERUBTAN..apapun yg hilg kan tumbuh berganti..i.allah..manusia kan hadir & pegi..HNYA DIA..HNYA DIA yg kekal bersama kita..jka kita mnta utk BERSAMANYA,ingatiNYA setiap msa..(jom la dtg mnsurah..)nak gi maarid kutub skali?,,tgok dlu..i.allah klu dbri keizinannNYA..masa dan ksempatan..btaufiq wannajh 4 xam ya sohabail mahbub!

  2. badihah on said:

    Salam fatin..badihah ni..xsgka fatin jumpa kak faqihah kat sane..dah kawen plak tu..huhu..btw,jgn sedih2 ye..setiap pertemuan itu ada perpisahan..n i-Allah,bleh jumpa lg kat kelantan..apepun,gud luck xam =)

Leave a Reply

