..InsPiRasi HuMaiRa..

dalam ketegasanmu terselit kelembutan..dalam kesungguhanmu terselit seribu duka penderitaan..jerit perihmu menuju puncak kegemilangan..kau..syaukah istimewa..dipagari sinar nur islami..

Kembali..

Masih dalam mood exam.

Circadian rythm tidak berapa teratur sekarang.

Banyak silibus,soalan-soalan,cases yang mesti diselesaikan.

salam mahabbah buat semua..

Salam perjuangan!

Salam senyum!

Salam kasih sayang!

salam keampunan!!

Anyang haseyo..ni haw ma??

hmm..jenguk-jenguk blog yang dah lama bersawang..sapu debu-debu yang melekat di blog ni..

Alhamdulillah,hari ini,saya selesai bertarung dengan cik Microbiology selama 2 jam setengah! i.allah,10 Jun nanti,saya akan berperang damai dengan Mr.Pharmacology pula..(aik,tengok Mr Pharmac dah ‘senyum-senyum’ kat saya).

Sudah lama saya menyepi. menyepi dari dunia blogging dan internet yang tak putus-putus menyiarkan rencah asam garam kehidupan masyarakat global. Banyak isu yang diutarakan.tak kurang juga,banyak perkara dimain-mainkan,kebenaran disanggah dengan kebatilan yang maha dasyat! Manusia sudah tidak kenal apa itu hitam dan putih apatah lagi jika dibandingkan dengan kilauan emas dan tembaga!

Risau juga melihat senario yang berlaku di Malaysia khususnya. Namun,apa yang menariknya,isu yang sama diulang tayang dan dibobrokkan kononya untuk mengaburi mata masyarakat.Tapi,percaya atau tidak,masyarakat pun sudah muak dan mual dengan isu yang serupa dimainkan! Hai,bila la semuanya nak matang! Matang dari segi perbuatan dan fikiran. saya tidak mahu meng’higlight’ isu apa sebenarnya,kerna semua sudah sedar bukan?? Kayu ukurnya adalah,pemikiran dan tindakan kita untuk mengubah perspektif senario di Malaysia yang cenderung kepada political thinking yang maha dasyat! YA! political issue yang penuh dengan cacar marba..yang penuh dengan ‘najis-najis’ kotor,yang penuh dengan boneka-boneka bertopengkan manusia! seharusnya,saya tidak begitu layak untuk mengkritik apa-apa mengenai negara saya. Malah,subjek politik tiada kaitan langsung dengan bidang perubatan yang saya ambil,tapi melihatkan impak jangka panjang yang lebih relevan,saya nukilkan jua di sini,sebagai seorang rakyat malaysia yang prihatin dan sayang akan negara tercinta,maka saya dengan rendah hati meluahkan sedikit sebanyak apa yang terpendam di jiwa saya!!

Kembali kepada fitrah..

seorang ulama pernah menyebut, “jika baik pentadbiran sesebuah negara,lihatlah kepada ulama di negara tersebut'”

Khalifah Harun Ar-Rasyid,sebagai seorang pemerintah dan sebagai seorang ulama

Saidina Umar,juga sebagai seorang pemerintah yang disegani dan juga murabbi tersohor

Yang paling agung,Rasulullah s.a.w,seorang Nabi dan Rasul,seorang pemerintah juga seorang murabbi terulung!

Ikon-ikon ini telah menunjukkan bahawa Islam itu high-standard dari segi kualiti dan pencapaian dalam sesuatu perkara. Sejak zaman Rasulullah s.a.w,Baginda menjadi contoh sebagai pemimpin yang adil,amanah,cekap,berani,tabah dan berjiwa ‘rakyat’. Sedari zaman remajanya,baginda telah digelar sebagai Al-Amin(yang amanah),kemudian menginjak dewasa sehingga pada usia 40,baginda ditaklifkan untuk menjadi Rasul,membawa sinar gemilang kepada penduduk Arab pada masa itu.

Dalam masa yang sama,baginda juga diiktiraf sebagai murabbi yang hebat! Seorang pemerintah juga bergelar murabbi yang mantap- dwi-kerja(ada ke istilah ni?)Bahkan baginda juga amat bertanggungjawab sebagai suami yang penyayang,sebagai seorang ayah,seorang datuk dan sebagai hamba kepadaNya..namun,baginda masih lagi diberi kekuatan untuk menjalankan amanah sebagai seorang Rasulullah?

Kekuatan,keutuhan,kecekalan Baginda dan para sahabat seharusnya dijadikan contoh dan self-figured buat diri sebagai kompas dalam melayari kehidupan yang entah bila akan berakhir. Juga,seharusnya,prinsip kepimpinan sebegini perlu wujud dalam hati-hati para pejuang dan pemimpin untuk menegakkan kembali daulah Islam!

Harapan mekar dalam hati moga selepas ini,institusi politik di Malaysia kembali stabil dengan pancaran sinar Islam yang syumul,dengan tertegaknya keadilan dan terhapusnya kemungkaran! Biar kita semua sedar yang mana satu baja atau najis??!

Single Post Navigation

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: