..InsPiRasi HuMaiRa..

dalam ketegasanmu terselit kelembutan..dalam kesungguhanmu terselit seribu duka penderitaan..jerit perihmu menuju puncak kegemilangan..kau..syaukah istimewa..dipagari sinar nur islami..

Buku oh Buku

Assalamualaikum wbt

huh~hari yang memenatkan dan minggu yang memenatkan.dah terasa bahang Housemanship ni..hehe.berkejar ke Hayyu Sabie dan Hayyu Asyir,kemudian pulang ke rumah di Munira lewat petang. malamnya bergelumang dengan buku-buku bacaan semasa dan kitab-kitab medic. beberapa artikel penting dan kertas kerja perlu disiapkan dalam fatrah cuti ini. waktu tidur sudah tidak menentu.hanya coffees peneman setia saya!

sejak akhir-akhir ini,saya sentiasa mengintai ruang dan mencari tenaga untuk saya habiskan pembacaan beberapa koleksi buku dan kitab yang saya ada.perkara ini sering merisaukan saya.tambahan pula,dalam fatrah sekarang,ramai pula yang menjemput saya untuk menjadi penceramah tak bertauliah untuk setiap program perubatan atau di peringkat PMRAM sendiri. kadang-kadang saya terpaksa menolak beberapa jenis undangan atas alasan saya tiada idea dan ilmu yang cukup untuk dipersembahkan di hadapan orang ramai. tambahan pula sekarang saya sedang menyiapkan beberapa manuskrip buku dan terjemahan buku untuk terbitan PMRAM,maka tiada waktu yang khusus untuk membaca bacaan ilmiah yang berat. saya pernah bertanya masalah ini pada sifu saya,Kak Na yang merupakan mantan Raisah(Pengerusi ) HEWI Kelantan dan sekarang sedang menyambung pengajiannya di peringkat MA Syariah di Universiti Al-Azhar. Beliau memberikan saya beberapa tips yang saya kira sesuai untuk dikongsi bersama rakan pembaca sekalian.

untuk mencapai pembacaan buku/makalah/blog internet yang konsisten:

– senaraikan semua tajuk buku yang ada dan klasifikasikan buku mengikut genre.contohnya buku medik,buku agama,buku politik,english novel dsb.

-buat jadual khusus untuk setiap pembacaan setiap genre buku.contoh : Ahad,selepas Asar,Kitab fiqh Sirah.Isnin,lepas Zohor,majalah Sains

-untuk tiap-tiap bacaan berat,sediakan sinopsis/nota ringkas untuk setiap bacaan dalam buku kecil(mudah untuk dibawa ke mana-mana)

-tetapkan target sasaran.contoh:minggu ini habiskan kitab Fiqh Sirah

-selepas habis bacaan satu-satu buku,cuba paksa diri buat kertas kerja mengenai apa yang telah dibaca atau isu semasa yang berlaku.minta bantuan mentor untuk semak dan bentang di hadapan mentor. baiki segala kesilapan dan kekurangan.

saya dalam proses untuk mencuba beberapa tips yang diberikan. dan alhamdulillah,hasilnya nampak berkesan.

Iqra'(Bacalah). sementara masa masih ada ,carilah sebanyak mungkin ilmu bermanfaat dan amalkan dalam diri.membaca juga ada kaedahnya. sebelum saya menggunakan kaedah yang disebutkan di atas,saya hanya membaca buku-buku secara semborono sahaja. baca atas dasar minat,bukannya baca atas dasar keperluan dan kefahaman. bagi saya,kita perlu seiringkan antara minat,keperluan dan kefahaman dalam pembacaan kita,barulah kita boleh wujudkan rasa ‘feel’ itu dalam jiwa kita,terus meresap masuk ke dalam jiwa .barulah kita dapat merasa satu nikmat kepuasan mendapat ilmu ini. dan barulah kita akan lebih menghargai nilai ilmu itu walaupun sebesar zarah.Subhanallah! Sebab itu ayat pertama yang diturunkan kepada Rasulullah s.a.w “Bacalah” menunjukkan bahawa Islam menyanjung tinggi ilmu dan mengangkat darjat yang paling tinggi kepada orang-orang berilmu dan mencintai Ilmu. Dengan ilmu,kita lebih mengenali siapa Pencipta kita dan apabila kita sudah mengenali siapa pencipta kita,maka akan timbul rasa takut ,kasih,cinta dan sayang pada Al-Khaliq,Tuhan semesta Alam. Sabda baginda s.a.w “Sesungguhnya orang-orang yang takut pada Allah ialah golongan ulama yakni orang-orang yang berilmu”.

jadi sahabat sekalian,marilah sama-sama kita berusaha mendalami pelbagai jenis ilmu dan tidak statik atau rigid pada satu jenis ilmu sahaja.tidak rugi belajar pelbagai jenis ilmu asalkan tahu di mana prioriti kita yang utama. ilmu Allah ini luas,maha luas! semakin kita belajar,semakin rasa diri ini jahil dan terasa kerdil di sisiNya! Subhanallah!

Nota 1 : khas buat adik-adik SC,belajar rajin-rajin.

Nota 2 : saya kesunyian. Ya Allah,help me!

Nota 3 : proses menuntut ilmu bukan sahaja dengan membaca tetapi paling penting adalah ‘talaqi’. cari masa dan tenaga untuk bertalaqi. saya dikhabarkan ada pengajian kitab hadis Muslim disampaikan oleh Syeikh Dr Yusri,seorang doktor pakar bedah(kalau tak silap saya) di Masjid Azhar setiap Sabtu jam 10 pagi.ada kelapangan masa,boleh lah hadirkan diri ke sana. juga tak ketinggalan,kelas-kelas tafakkuh yang disediakan oleh Biro Pembangunan Insan,PERUBATAN setiap Khamis,diskusi kitab,Jumaat pula,kelas Ustaz Nazrul dan Sabtu jam 9 pagi,khusus untuk akhawat,MAHAR.
Jom pakat-pakat gali ilmu!!

Single Post Navigation

3 thoughts on “Buku oh Buku

  1. Ingin berbahasa Melayu kali ini, dan ingin ulas Nota 2. Hehe.

    Jika kesunyian, rajinkan diri menjenguk Bait Muslim. Insya-Allah membantu.😉

    • izzrawda on said:

      meor,bukannye ape..bukan tak nak jenguk..cume pengalaman lalu banyak mendewasakan diri ini..now i want to focus on my study,my career,and my writing..hopefully,i’ll meet someone who understand me and my job a lot..i don’t care whether Mr.Guy is a doctor,an ustaz or anyone,what’s the most important is that he is really understand me and can guide me through right path..and he should be nicer to the people surroundings!haha..pray for me eh..syukran

      • Hehe, insya-Allah. A good woman is for a good man, and vice-versa. That’s what He promised in the Quran. Don’t worry. Try your hardest to be a good woman. And pray a lot: robbana hab lana.. (to the end of ayat).

        p.s: No fair! You never leave any comments in my blog(s).😀

Leave a Reply

