..InsPiRasi HuMaiRa..

dalam ketegasanmu terselit kelembutan..dalam kesungguhanmu terselit seribu duka penderitaan..jerit perihmu menuju puncak kegemilangan..kau..syaukah istimewa..dipagari sinar nur islami..

Exhausted!

penat!!

itulah ungkapan yang paling sesuai dengan keadaan saya sekarang.

saya pun tak pasti kenapa saya mudah letih dan cepat penat sejak akhir-akhir ini. adakah kerana suhu dan cuaca yang panas di sini menyebabkan badan saya mudah letih?

saya perasan juga,tiap kali pulang dari kuliah,badan saya jadi letih yang amat,akibatnya tidur la terapi terbaik waktu itu. tapi kadang-kadang saya terlajak tidur sampai asar.dekat 4 jam tidur di kala siang hari!! guess what?bila bangun,saya berasa berganda-ganda penat!! itu la,sebelum ini saya jarang tidur siang,tapi sejak perubahan musim ini,menjadi-jadi pula tidur di waktu siang itu. Allah,saya tak tahu apa yang saya patut lakukan sekarang.

sleep cycle pun dah berubah 360 degree. sekarang ni,saya sudah terbiasa pulak study di awal pagi.jam 11 malam saya akan mula study sampai la ke Subuh. lepas Subuh,saya akan sambung study sampai la jam 7 pagi,then saya akan bersiap-siap untuk ke kuliah pula.

agaknya sebab saya ‘stay up’ kot,badan saya penat dan mengantuk sangat after kuliah tu. that’s why,sampai terbabas tidur 4 jam di siang hari tu!huhu

i think i wanna change my habit~tidur macam orang normal.hehe

any suggestion to overcome my problem??

this is my daily routine till now.seriously,i wanna have a normal routine life!mencari-cari fitrah semulajadi manusia..

9.30pm-10.30pm=sleep(or if mengantuk sangat,i’ll sleep after Maghrib then bangun jam 10pm-almost 3 hours)

11pm-4am=study

4.30am=subuh

5am-7am=study

8am-1 pm= at university

2pm-4 pm =sleep

4.30pm=asar

lepas Asar,makin mengantuk..huhu

*musim panas di sini=siang lebih panjang berbanding malam. siang pula panas,so tak boleh study dengan aman(hehe..banyak alasan pulak dia..)that’s why saya stay up every night.

please..anybody help me to counter my prob ni!!

nota  1 : 1 jun 2010 = Clinical Ophthalmology End-posting exam (Ya Allah!cuaknya)
in this exam,saya kene check dan perform examination on 5 orang pesakit bergantung pada soalan yang diberikan. example:examine left cornea. style exam ni dipanggil ‘spot diagnosis’.then,i’ll ask about slide examination dan last station is oral exam(like viva exam) by 2 doctors..haha..cuaknya!!!

note 2 : This Tuesday,i’ll have ‘shock exam’!!

to all my dear friends,tolong doakan saya dan kawan-kawan ye supaya segala urusan dipermudah olehNya!

Single Post Navigation

3 thoughts on “Exhausted!

  1. salam

    sometimes, sleeping has become a hobby for a medical students because we use lot of our brain to think and this will tire us up. looking at ur schedule, it nearly gives me heart attack.

    oh.. MY!

    no wonder you get tired so easily. you study SOOOOOO MUCCCHHHH..

    i think that you might need supplement. why dont you try high dose vitamin c. 1000 mg daily. anti oxidant is good for your body. for other type of supplement, you can ask any nutritionist.

    for the sleep cycle, as long as it doesnt interfere with academic requirement, then i think that it should be ok. unless it cause you to skip ur class or clinical session. then you are really in trouble..

    all the best in ur exam

  2. faiz on said:

    uihh.. byknya tido.. bersukan la skit ptg2.. br segar sket.. hehe

    • izzrawda on said:

      faiz,

      thanks for ur suggestion..
      huhu,actually,bukan tak nak bersukan,tapi tak de tempat utk bersukan kt sini ha..=)

      tido penting utk jana energy!!
      pray for me~

Leave a Reply

